Mráz elektrokolům nesvědčí, a proto je v zimě důležité věnovat jim zvláštní pozornost a zajistit správné zazimování, pokud plánuje cyklista jejich odpočinek do jara. Teploty blížící se bodu mrazu totiž mohou negativně ovlivnit výkon lithiových baterií elektrokol, což může zkrátit životnost těchto baterií.
Většina lithiových akumulátorů je schopna fungovat při teplotách kolem -10 °C bez zásadního ovlivnění životnosti. Avšak již při teplotě 0 °C může dojít k viditelnému poklesu kapacity, což znamená, že na plně nabitý akumulátor se ujede o téměř 20 procent kratší vzdálenost.
Při teplotách klesajících až na -20 °C může kapacita akumulátoru klesnout na pouhých 60 procent původní hodnoty. Dlouhodobé používání elektrokola při tak nízkých teplotách by mohlo vést k nenávratnému poškození akumulátoru, ale méně zkušení cyklisté pravděpodobně nebudou mít chuť jezdit v takovém počasí.
Je důležité poznamenat, že krátkodobý provoz elektrokola při teplotách kolem nuly nebo lehce pod nulou nevadí akumulátoru. V takovém počasí by měla být vaše bezpečnost na mokré a promrzlé vozovce prioritou.
Čištění + promazání
Solené silnice představují výzvu pro elektrokola, stejně jako pro auta. Slaná voda je známá svou korozivní povahou, která se dostane do každého zákoutí. I když jsou elektrokola navržena tak, aby zvládla lehký déšť a mělký brod, nejsou zcela vodotěsná.
Oplachování elektrokola silným proudem vody může způsobit poškození elektrických rozvodů a elektroniky. Proto je klíčové zajistit pravidelnou údržbu, zejména v zimě, a ujistit se, že všechny pohyblivé části jsou dostatečně promazané, což nejen zlepší chod kola, ale také ho ochrání před vlhkostí.
Důležité je udržovat elektrokolo čisté od bláta a sněhu. Po jízdě v zimním počasí je důležité důkladně otřít kolo vlhkým hadrem, s důrazem na to, aby voda nepronikala do elektromotoru, kabelů, kontaktů, spínačů nebo displeje s řídící jednotkou.
Správné skladování baterie
Pokud se plánuje elektrokolo odstavit na zimu a není možnost ho uložit do vytápěného prostoru, je důležité vyjmout baterii a skladovat ji při teplotě do 25 °C. Baterii je vhodné uložit nabitou na cca 60–70 procent, což minimalizuje pokles kapacity a prodlužuje její životnost.
Nakonec je rozumné zvážit odbornou kontrolu a seřízení elektrokola před zimou, aby se cyklista na jaře vyhnul problémům s přetíženými servisy, které nemusí stíhat všechny zakázky včas.