Každý už slyšel o lidech, kteří vydělávají desítky i stovky tisíc na sociálních sítích. Tito uživatelé mají zpravidla statisíce či miliony sledujících. Pro vydělávání na Instagramu však může mít uživatel i podstatně méně sledujících! Jak se dá na Instagramu vydělávat a jaké výdělky lze očekávat?
Fenomén Instagram
Instagram je sociální síť s 1 miliardou aktivních uživatelů, která se soustředí především na videa a fotografie. Spuštěn byl v roce 2010 a od roku 2012 spadá pod Facebook. Aplikace je dostupná pouze pro smartphony.
Webové rozhraní existuje také, ale nelze přes něj nahrávat příspěvky. Původně byl určen k tomu, aby lidé lehce sdíleli fotografie a videa, ale rychle zaujal firmy, které ho teď používají jako efektivní marketingový nástroj.
Uživatelé hledají na Instagramu především inspiraci a zábavu. Lze na něm nalézt účty zaměřené na cestování, vaření, módu, mateřství nebo i osobní rozvoj. Instragram bývá také využíván pro affiliate marketing.
Trendy na Instagramu
V posledním roce roste i počet účtů, u kterých se popisky u fotografií a příběhy stávají důležitější než samotné fotografie. Tyto účty slouží jako inspirace především pro mladé lidi. Plno uživatelů v těchto inspirujících profilech nachází rady a tipy pro šťastný a produktivní život. Ukazují trend toho, že je v pořádku být jiný. Mladým lidem tak často pomohou přiznat si věci, kterých se oni sami bojí, a namotivují je mluvit o nich otevřeně.
Přesto se najdou mnozí, kteří si neodpustí negativní komentář, kterého pak později mohou sami litovat a chtějí jej odstranit. Jak smazat komentář na IG? Uživatelé mohou smazat vlastní komentáře k libovolnému příspěvku, který sami publikovali. Komentáře k příspěvkům jiných uživatelů mohou smazat pouze ti, kteří je napsali.
Mimo tyto účty jsou bezesporu jednou z nejsledovanějších kategorií instagramové účty celebrit. Z českých vod se pyšní velké sledovanosti z žen například Simona Krainová a z mužů Leoš Mareš. Ze světových celebrit boří hranice sledovanosti zpěvačka Beyonce.
Slovníček instagramových pojmů :
- Followers – Sledující – Počet followerů neboli sledujících udává číslo, kolik lidí uživatele na Instagramu sleduje.
- Followings – Sledovaní – Počet followings neboli sledovaných udává číslo, kolik lidí sleduje uživatel.
- Instagram Story neboli Instagram Příběhy – Formát příspěvků (video či photo), které mizí po 24 hodinách a zobrazují se při kliknutí na profilovou fotografii uživatele.
- Instagram Story Highlights – Uložené Instagram Příběhy – Uložené Instagram Příběhy (Insta Stories), které se zobrazují pod popiskem v profilu uživatele.
- Insta Story Live Stream – Funkce Insta Stories (Příběhů) vysílat živě.
- Instagram TV (IGTV) – Samostatná aplikace integrovaná do Instagramu, která má konkurovat YouTube. Uživatelé do ni můžou nahrávat až 10 minutová videa.
Vydělávání na Instagramu
Klíče pro to, jak vydělat na Instagramu, jsou poměrně jednoduché. Základem je získání dostatečného počtu followerů (sledujících), to je hlavní předpoklad pro větší výdělek. Zároveň je i počet followers hlavním z ukazatelů úspěšnosti instagramového profilu.
K získání velkého počtu followers je třeba zveřejňovat kvalitní fotografie, doplněné o zajimavý či vtipný text. Drtivá většina slavných účtů se proto důkladně věnuje úpravám fotek.
Velký boom na současných populárních účtech je mít sjednocené jak vizuálně, tak tématicky fotky. Vizuální stránkou se myslí například stejný filtr u všech fotografíí. Účet tak působí více upraveněji a vytváří líbivý jednotný celek již na první pohled.
Další z klíčů, jak vydělat peníze na Instagramu, je správný výběr hashtagů (slovo nebo fráze označená znakem „#“), které se používají k označení klíčového slova. Tento znak je důležitější, než si mnozí myslí. Co znamená a jak se hashtag píše se dá nalézt v tomto článku.
Hashtag pomáhá k lepší pozici zviditelnění konkrétního příspěvku, měl by být však relevantní k obsahu. Tím se myslí, že u fotografie psa na zahradě uživatel použije hashtagy: #pes, #zahrada, #dog, #garden, #mydog. Maximální počet těchto hashtagů je 30, ovšem ideální algoritmus Instagramu je 11.
Aktivita na Instagramu zaručí také oblíbenost profilu. Pokud reaguje uživatel na příspěvky, lajkuje je, dívá se na cizí stories, tak Instagram to ví. A právě Instagram dává přednost aktivním uživatelům, protože aktivita uživatelů se rovná peníze pro Instagram. Pokud tedy chce být člověk na Instagramu úspěšný, měl by být na něm velmi aktivní.
Nejvíce lidí si pod vyděláváním na Instagramu představí spolupráce se značkami. Influencer si buduje na sociálních sítích svou reputaci tím, že sdílí se svými followery kvalitní a hodnotný obsah. Ten může být zaměřený téměř na cokoliv, co lidi zajímá.
Populární je hubnutí, fitness, recepty či cestování. Značky pak těmto influencerům platí za to, že se fotí a točí s jejich produkty.
Cena příspěvku na Instagramu
Tito influencerové mají buďto velmi čtený blog, nebo mají velmi úzce zaměřenou cílovou skupinu a produkty jí umí prodat. Cena je velmi individuální a záleží na vyjednávacích schopnostech každého člověka. Do 5000 followerů se ale většinou ceny pohybují v řádech několika stovek korun nebo jen formou barteru.
Konkrétně např. Leoš Mareš na Instagramu založil největší podíl svého výdělku. Jeho výdělky Instagramu jsou takové, že tvoří 50 % jeho příjmů, 25 % příjmu tvoří moderování soukromých akcí, 10 % učinkování v televizi. 10 % koncerty a 5 % rádio.
Měsíčně tak dokáže vydělat na instagramu i několik milionů korun. Uvedl také, že minimální cena za spolupráci na jeho Instagramu je 400 tisíc korun.
Aplikace na vydělávání
Konkrétní způsob pro běžné instagramové uživatele, jak se dá na Instagramu vydělávat, je úplně jednoduchý. Spolupráce totiž nejsou jediný možný způsob výdělku.
Pro uživatelé kteří nemají takový vliv, je tu aplikace která propojuje méně sledované účty s různými značkami. Aplikací na českém trhu je hned několik a to například aplikace Reward nebo IndaHash.
Odměnu profil získává podle počtu followerů a podle počtů lajků na konkrétní fotce. Například pokud se uživatel účastní kampaně pro fitness centrum, tak si tam zajde zadarmo zacvičit, dále vloží z fitness centra fotku a ještě za to dostane zaplaceno. Tohle je konkrétní případ toho, jak se vydělává na Instagramu.
V aplikaci Rewards se jedná průměrně o 0,25 Kč za každý lajk a 0,07 Kč za každého followera. Tedy pokud by měl profil například kolem 4500 followerů a získal by u fotografie 200-300 lajků aplikace Reward mu vyplatí něco kolem 400 Kč.
Affiliate marketing
Affiliate marketing je skvělý způsob výdělku na blogu i na sociálních sítích. Na rozdíl od influencer marketingu, affiliate marketing není o budování povědomí o značce, ale o přivádění prodejů.
Fungování je zcela jednoduché, pokud si přes profil někdo nakoupí u značky, která je v affiliate programu zaregistrovaná, daný uživatel profilu dostane z prodeje komisi. Tento program využívá například Alza nebo Pilulka.
Na Instagramu se ale nedají umisťovat odkazy přímo do jednotlivých příspěvků. Do Instagram Stories se mohou vkládat, až když má profil více jak 10 tisíc followerů. Musí se tedy odkaz umístit buďto do profilu nebo mít speciální kód, který followeři použijí při nákupu. Většinou se to tedy řeší pomocí slevového kódu.
Instagram je ideální na prezentaci téměř jakéhokoliv produktu, který má cilovou skupinu mezi 18 a 30 lety. Tuto skupinku lidí můžeme nazývat tzv. Generací Y, pro kterou jsou sociální sítě nezbytnou součástí života. Neslouží však pouze jen pro prezentaci produktů, ale i služeb.
Kadeřnice, či manikérky dávají pravidelně výsledky svých výtvorů na Instagram, získávají tak nejen nové klientky ale i prestiž zvyšujícím se počtem followerů.
Příspěvky by se měly zveřejňovat pravidelně a nedělat mezi nimi příliš dlouhé časové prodlevy. Mělo by se dbát na především na kvalitu příspěvků, ne na kvantitu. Lepší je publikovat jeden nebo dva zajímavé příspěvky týdně, než vzbudit u followerů dojem, že jsou bombardování bezvýznamným spamem.
Mnoho spoluprací začíná na bartrovém modelu. Tedy nedostává uživatel peníze, ale nechá si recenzované zboží. Takto je to běžné pro kosmetiku, oblečení či cestovatelské věci.
Pokud má profil i další online působení, např. v rámci Facebooku, YouTube či webových stránek, pak platí, že může nabídnout kromě Instagram propagace také promo na těchto dalších kanálech. Tím se zvyšuje Vaše šance na úspěch a často i cena.
Jak aplikace fungují?
- Uživatel si stáhne mobilní aplikaci Instagram na Appstoru nebo Google play
- Další krok je vybrání správné kampaně od značky, doporučuje se vybrat kampaň, ke které má uživatel nějaký vztah. Najít se zde dají jak módní, tak kosmetické značky nebo také i potraviny jako jsou například minerální vody.
- Vyfotí se daný produkt a fotka se nahraje na Instagram s označením dané značky.
- Za sdílení dostane uživatelský profil ihned zaplaceno. Cena za sdílení fotky je odvozena od počtu sledujících a počtu lajků, které daná fotka získá. Jedinou nevýhodou je, že si může uživatel zažádat o platbu až po dosažení min. 1000 Kč.
- Nicméně částka není fixní, neustále se navyšuje s každou další kampaní, do které se uživatel zapojí.
Mezi právě probíhajícími kampaněmi najdete např. Brit (krmivo pro mazlíčky), kosmetiku Yves Rocher, nápoje Bubleology, minerálky Ondrášovka a další. Není to jen skvělá příležitost pro uživatele, ale také i marketingová příležitost pro firmy.