V prosinci byla schválena stavba nové ranveje na letišti Václava Havla pražskými zastupiteli. Jedním z cílů této investice je posílit provoz v denní špičce a zlepšit kvalitu služeb pro všechny, kteří letiště využívají. Tato nová investice se však setkala i s řadou kritiky.
Letiště Václava Havla stejně jako mnoho dalších společností zaznamenalo v předchozím roce velké ztráty kvůli koronavirové pandemii. V následujících 30 letech však plánuje velké investice. Konkrétně Letiště Praha plánuje proinvestovat 55 miliard korun.
Stavbu nové ranveje při hlasování podpořili zastupitelé TOP 09, ODS a ANO. Proti byli naopak Piráti, Praha sobě a STAN. Ranvej má zajistit posílení provozu v nejvytíženějších časech. Po stavbě je letiště naopak připraveno zrušit noční lety.
K posílení letů by mělo dojít zejména v ranních a večerních hodinách. Dále by měly být zrušeny lety nad městem. Další investicí v rámci rozpočtu bude rozšíření druhého terminálu, který slouží pro odlety v rámci schengenského prostoru.
Nová ranvej se setkala i s kritikou
Co se kritiky ohledně nové investice Letiště Praha týče, patří sem zejména neblahé ekologické dopady. Zvýšení provozu letiště s sebou totiž přinese i zvýšení emisí. K tomuto problému se vyjádřila také ekologická organizace Arnika.
Dle této organizace se Praha zavázala snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 45 %. Nová ranvej také znamená větší hluk, který je také součástí kritiky. Dalším problematickým bodem je také přiblížení letiště k nedaleké zástavbě, což ovlivní život tisícům Pražanů, a to pravděpodobně ne ve zcela pozitivním slova smyslu.
Kritizovaným aspektem je dále hrozba přehlcení hlavního města turisty a zhoršení životní kvality místních obyvatel. Ředitel Letiště Praha potvrdil, že negativní dopad nové ranveje bude zaznamenán v Lysolajích a také v kampusu ČZU v Suchdole.
Na obranu však použil argument, dle kterého po výstavbě nové ranveje přestanou letadla přelétávat nad městem, kde je nyní zasaženo až statisíce lidí. Kromě ranveje má dojít i k vybudování jižní varianty trasy železnice, která letiště propojí s centrem Prahy a také s Kladnem.
Tipy pro cestování po koronaviru
Na pořádné cestování si budou lidé ještě muset počkat. Již teď je však možné nastudovat tipy na levné letenky, které vždy přijdou vhod. Je také dobré mít před cestou na letiště promyšlené, jaký způsob dopravy zvolit. Parkování na letišti Praha není nejlevnější záležitostí, proto je dobré popřemýšlet o hromadné dopravě.
Je také možné využít Airport Express Praha. Jedná se o autobusovou linku, která vyjíždí ze zastávky Hlavní nádraží. Linka jezdí v intervalu 30 minut ve všední dny i o víkendech. Dále je dobré prostudovat si pravidla příručních zavazadel. Za překročení velikosti kufru do letadla se totiž člověk může dočkat pokuty.
Veškeré lety pražského letiště je možné sledovat online podle čísla letu. Mezi nejpopulárnější letecké radary patří Flightradar24. Radary umožňují sledovat letadla a zobrazovat jejich trasu spolu s dalšími parametry. Mezi ně patří například očekávaný přílet a doba letu.
Při plánování cestou letadlem je také dobré uvažovat o zavazadlech, která lze vzít s sebou. Každá letecká společnost má totiž jiná pravidla. Oblíbenou leteckou společností je např. Smartwings, která lítá do obvyklých dovolenkových destinací, jako je např. Egypt, Turecko, Itálie nebo Kanárské ostrovy. V diskuzích o Smartwings zavazadlech se mohou cestující dozvědět, že lze cestovat s příručním zavazadlem do 8 kg nebo klasickým zavazadlem do 23 kg.
Při cestování do zahraničí je také důležité myslet na cestovní pojištění. Sjednat si pojistku lze bez větších problémů online, za vyzkoušení rozhodně stojí cestovní pojištění ZPMV. Základní balíčky cestovního pojištění většinou obsahují veškeré náklady na lékařské ošetření a případnou hospitalizaci a také veškeré léky pro léčbu.