Společnosti neustále bojují o zaměstnance a personalisté vymýšlejí, jak si své stávající pracovníky udržet. Přinášíme hned několik tipů, jak motivovat zaměstnance a udržet si je v práci i při nízké nezaměstnanosti.
Peníze vždy na prvním místě
Lidé chodí do práce pro peníze. Suma, která jim každý měsíc přistane na bankovním účtu, je hlavní motivací. Firmy musejí sledovat vývoj mezd a neustále se pokoušet být vždy o krok nad průměrem daného odvětví. Velmi dobrým zaměstnancům a tahounům podniků je třeba přidávat ještě dříve, než si o to řeknou, nebo se začnou pohlížet jinde.
Vytvořte si motivační systém a splnitelné plány. Kdo dobře pracuje, odměnu si zaslouží. Jinak vám hrozí, že schopného člověka přetáhne konkurence. Lidí je sice dost, ale těch loajálních, co něco umí, je opravdu pomálu.
Pochvala je nutností
I když to mnoho šéfů nerado slyší, podřízené je třeba chválit, jinak jim chybí motivace. Pochvala je fungující a léty osvědčený motivační nástroj. Chvalte zaměstnance veřejně a kritizujte je soukromě. Dejte si pozor na to, zda je chválíte a motivujete všechny.
Pokud pracovník v něčem vynikne, měl by se to dozvědět celý tým. Je ale třeba ocenit i stereotypní a dobře odváděnou práci. Když se něco nepodaří, mezi čtyřma očima zkuste nalézt způsob, jak zlepšit podmínky k práci.
Možnost kariérního růstu
Mnoho lidí zajímá i možnost kariérního růstu, chtějí se neustále zlepšovat a mají motivaci k učení. Pokud to jde, dejte lidem možnost růst. Nakonec se vám takový člověk opravdu vyplatí. Bude znát, jak to chodí na nižším postu a nahoře bude dělat funkční rozhodnutí, která lidi pod ním nebrzdí a zbytečně nezatěžují. Pracovník se cítí spokojeně a jde za jasně stanovenými kariérními cíli. Odvádí dobrou práci a neodchází jinam.
Investice do rozvoje
Je třeba také investovat do rozvoje zaměstnanců. Motivací může být i vzdělání na náklady své firmy. Může jít o jazykové kurzy, školení na počítačové programy a další odborné dovednosti. Systém vzdělávání je dobré konzultovat a individuálně nastavit.
Angažovanost a loajalita
Angažovanost zaměstnanců se stále málo využívá a je to velká škoda, protože přináší kladné výsledky. Je třeba dát zaměstnancům prostor a možnost se vyjádřit. Zaměstnanci pak přicházejí s možnostmi zlepšení, aktivně se podílejí na dění ve firmě, mohou se zapojit do růstu společnosti a ne jen demotivovaně stagnovat svých osm hodin denně. Pak přichází i loajalita ke společnosti a ta je nezaplatitelná.
Benefity, jako je ovoce, do práce
Kromě příspěvku na sport, důchodové spoření a stravenek zajistěte na pracovišti i vhodné občerstvení. Voda, káva a čaj by měly být samozřejmostí. Automat na nezdravé bagety však nechte vyměnit za dovážku čerstvých ovocných a zeleninových salátů a šťáv.
Zelenina a čerstvé ovoce v práci je velmi dobrou investicí. Po takové svačině se mozek vašich zaměstnanců rozběhne na plné obrátky a nebudou nemocní. Pokud ještě nemáte dodavatele, který vám spolehlivě zdravou svačinu doveze až na pracoviště, zkuste společnost Gastrofresh.cz.