Od dávkovače na vodu k online hracím automatům – automatické výdejní systémy nás provází už stovky let

automat-napoje

Kdo si někdy nechtěl dát v práci nebo brzy ráno na nádraží přestávku na kávu a nepoznal pohodlí, rychlost a dostupnost prodejních automatů? Plně automatické stroje umožňují zákazníkovi získat produkty bez prodavače, jednoduše automatizují proces výdeje.

Nákupní zážitek je proto optimální, zcela autonomní a nabízí možnost přímého objednání produktu a jeho okamžitého odebrání. Ačkoli si myslíme, že se jedná o velmi nový koncept, automaty jsou tu v různých podobách již po staletí. Vždyť i první výherní automat se objevil již v 80. letech 19. století.

Historie hracích i výdejních se stále píše – zatímco populární hrací automaty se postupně zbavují mechanických “těl” a stěhují se na internet, výdejní automaty na potraviny se snaží zachytit fresh a organic vlnu.

Předek prodejních automatů pochází z Řecka

První dávkovač vody pochází z roku 215 př. n. l. a byl vynalezen v Řecku matematikem jménem Heron. Tento raný automat umožňoval prodej vody v chrámech vložením mince. Museli jste si přinést vlastní nádobu a vybrané peníze byly použity na údržbu chrámu a jeho kněží.

Modernizace automatizovaného distribučního systému

Na začátku 17. století Britové vyrobili automatické stroje, které za minci rozdávaly dávky tabáku ke kouření v hostincích a krčmách. Kolem roku 1820 se díky knihkupcům, jako byl Richard Carlile, kteří chtěli prodávat literaturu a zpřístupnit ji co největšímu počtu lidí, objevili automaty na knihy. Následně se rozšířily automaty na známky, z nichž první vynalezl Simeon Denham, a automaty na kapesníky, cigarety a cukrovinky, z nichž první navrhl německý vynálezce Carl Ade.

Hrací automaty si vypůjčily výdejní mechanismus

Ruku v ruce s prodejními automaty se koncem 19. století objevují také dodnes populární výherní automaty. Nejranější verze přišly v roce 1887 a měly simulovat pokerové kombinace a byly opatřeny pěti válci se symboly karet. Tyto automaty ovšem neměly výdejní mechanismus, ten se objevil až o několik let později.

Přidal ho jistý Charles Fey, který také zjednodušil stroj a pět válců se symboly karet nahradil třemi válci se symboly podkov, zvonků a ovoce. Po jistý čas automaty místo mincí vydávaly jako výhru žvýkačky a cukrovinky. Šlo tak vlastně také o svým způsobem prodejní automaty. Mechanismy se zlepšovaly, ale až do 40. let 20. století fungovaly v prakticky totožné podobě.

Po roce 1945 je ovšem začíná měnit všudypřítomná elektronizace a především ve velkých casinech se místo mechanických strojů objevují elektronické výherní automaty, které jsou od 70. let nahrazovány videoterminály. Další velká změna se odehrála na přelomu 20. a a 21. Století, kdy se herní automaty  přemístily na internet – protože vlastně už nepotřebovaly nic fyzicky distribuovat.

Online prostředí této pradávné kratochvíli přineslo několik benefitů – patří mezi ně třeba možnost dát automatům nepřeberné množství motivů: od různých starověkých mytologií, přes vzhled dle populárních filmů a seriálů, až po design rockových a popových hvězd.

Nápoje i cukrovinky se z automatů prodávaly již před rokem 1900

První automat skutečně určený na prodej  cukrovinek s názvem „Sweet Meat Automatic Delivery by“ byl uveden na trh v Anglii v roce 1887 a hned po něm následovaly další automaty na čokoládu a cukrovinky, které se rozvíjely po celé Evropě, zejména ve Francii na nejrušnějších nádražích.

Automaty na víno, pivo, teplé a studené nápoje byly představeny a instalovány ve Francii během Všeobecné výstavy v roce 1891. O rok později se v anglickém Manchesteru objevil automaty na jízdenky, ve Francii se z automatů na kolínskou vodu staly reklamní lákadla před obchody a v Quebecu daly automaty na noviny nový život stále čtenějšímu tisku.

Rostoucí trend

Ve 20. století však došlo k velkému rozmachu prodejních automatů díky inovacím, jako je elektřina, která umožnila dostat prodejní automaty na technologickou špičku, a díky změnám v chování a návycích spotřebitelů, musely splnit očekávání a požadavky zákazníků, kteří požadovali možnost koupit si, co potřebují, kdykoli a kdekoli.

V roce 1906 se ve Spojených státech objevil první automat na tucet nealkoholických nápojů, po němž následovaly moderní automaty na cigarety a tabák, které byly vyvíjeny od roku 1925 v Saint Louis, Los Angeles a dokonce i v Detroitu v Severní Americe. Tyto automaty se proměnily a zdokonalily v distribuci sycených i nesycených nápojů, které se podávaly v kelímku.

automat-telefon

V roce 1950 přivezl Švýcar Joseph Jeger z cesty do Spojených států prodejní automaty, aby je instaloval ve své továrně, což pomohlo rozšířit tuto myšlenku do Evropy. Vznikla tak skvělá značka rychlého občerstvení Selecta, která zůstala lídrem v oblasti prodejních automatů po celá desetiletí. Vyvinula několik možností, které jednoduchý automat obohatily a zefektivnily, nyní je schopen vydávat drobné, zrušit nákup apod.

Díky potenciálu příležitostí, které se díky těmto novým možnostem otevřely, zažily automaty nebývalý rozmach: Hygienické výrobky, potraviny a dietetika, základní předměty, jako jsou koupací čepice nebo plavecké brýle v bazénech.

Používaly se ve všech oblastech každodenního života a měly značný úspěch až do roku 2000, kdy kvůli špatné pověsti průměrné kvality a průmyslovým výrobkům určeným výhradně pro komerční účely utrpěl značnou ztrátu zisku a poněkud upadl do zapomnění, ačkoli se stále hojně používal, i když s despektem, ve firmách a na veřejných místech, jako je doprava, nemocnice a nákupní centra. Automat však ještě neřekl své poslední slovo.

V prvním desetiletí 21. století se zcela přehodnocuje a rozhoduje se přizpůsobit novým očekáváním spotřebitelů, a to jíst zdravě, levněji, ale s ohledem na ekologii a udržitelný rozvoj.

Uspokojení potřeby zdravého a udržitelného stravování

Vyvážená a zdravá strava je dnes jednou z největších výzev, kterým naše společnost čelí, a naši distributoři se museli těmto novým požadavkům přizpůsobit. Cílem je nabízet rozmanitost zdravých výrobků při respektování stanovených zdravotních limitů a upřednostňování udržitelného rozměru, aby se do našich spotřebních vzorců začlenil respekt k planetě. Po celém světě tak přibývá stále více automatů, které nabízejí čerstvé a ekologicky šetrné produkty.

Copyright © 2024 Human.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang